الفنان يوكا
الفنان يوكا
الفنان يوكا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الفنان يوكا

احلى منتدى للاصحاب

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
مواضيع مماثلة
المواضيع الأخيرة
» حصريا الفيلم النادر جداا وحش الاناضول للفنان فريد شوقي علي اكثر من سيرفر
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالخميس أغسطس 11, 2011 6:19 pm من طرف نور جلال

» أسطوانة الطوارئ : Mini Windows XP-USB only 37 Mb
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالأربعاء يوليو 20, 2011 11:16 am من طرف mahmoud R. Taha

»  اقوى مكتبة افلام اكشن فى التاريخ 16 فيلم نسخ DVDRip على اكثر من سيرفر
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالخميس يونيو 16, 2011 4:56 am من طرف احمد هاشم

» موضوع: فيديو جديد للكعبة المشرفة من الداخل.
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالأربعاء يونيو 08, 2011 8:36 am من طرف يحيى سيد على

» حصريا وقبل اي منتدي سلسلة رمضان للشيخ هاني حلمي
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالأربعاء يونيو 08, 2011 8:12 am من طرف يحيى سيد على

»  لعبه الصيد الرائعه Bass Pro Shop The Strike بمساحه 542 MB ع اكثر من سيرفر
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالثلاثاء مايو 24, 2011 9:27 am من طرف إيهاب صيام

»  فيلم الرعب والتشويق الرائع Julia's Eyes 2010 مُترجم بمساحة 280 ميجا على أكثر من سيرفر
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالثلاثاء مارس 29, 2011 3:22 pm من طرف همسات

» لقاء نار لشقيقه الرئيس السادات سكينه السادات ودلائل خطيرة حول مقتل السادات
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالثلاثاء مارس 29, 2011 3:07 pm من طرف همسات

»  رجل صيني لم يغسل شعره منذ عشرين سنة
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالثلاثاء مارس 29, 2011 2:34 pm من طرف yara

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
منتدى
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني
pubarab
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
محمد فوزى - 707
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Vote_rcap  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Voting_bar  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Vote_lcap 
alaa n - 172
  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Vote_rcap  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Voting_bar  شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Vote_lcap 
همسات - 120
ahmed elshazly - 108
بيدووو - 80
المارد - 69
الولد المشاغب - 51
زين النمر - 35
محمد القوصى - 35
bosy - 35

شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع

كاتب الموضوعرسالة
همسات
Admin
همسات

شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Empty
مُساهمةموضوع: شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع      شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالثلاثاء مارس 22, 2011 5:14 pm

شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   806921

شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   As7apcoolcomcx2

[size=24]
دلوقتي شرح الارقام من (1-15)

رقم
(1) : الي هو (B) وهو يعني في الاصل Bold ووظيفته هي تغميق الخط وجعله
اكثر وضوح وطريقة عمله : علم (اشر) على النص الي عايز تعمل عليه التأثير
ده بعدين اضغط على رمز (B)

رقم (2) : الي هي I منحنية وظيفتها انها بتجعل الخط منحني شوي لليمين
طريقة احناء الخط: علم (اشر)على النص الي عايز تعمل عليه التأثير ده بعدين اضغط على رمز الــ I المنحنية

رقم (3) : الي هي U وتحتها خط وظيفتها انها تجعل تحت النص خط
طريقة جعل تحت النص خط : علم (اشر) النص الي عايز تعمل عليه التأثير ده بعدين اضغط على رمز الـ ـU الي تحتها خط

رقم (4) الاشارة دي بتخلي النص يجي على الجهة اليمين

رقم (5) الاشارة دي بتخلي النص يجي في النصف

رقم(6) الاشارة دي يتخلي النص يجي على الجهة الشمال

رقم (7) الاشارة دي بتسمحلك بوضع رابط على نص معين
طريقة عمله : علم النص الي عايز تحط عليه الرابط بعدين اضغط على الاشارة رقم (7) بعدين حط الرابط المطلوب داخل المستطيل الي يظهرلك

رقم ( لازالة رابط من على نص
طريقة العمل : علم النص الي موضوع عليه رابط معين وبعدين اضغط على الاشارة رقم (

رقم(9) لادراج صورة الى الموضوع
طريقة
العمل: ضع المؤشر على المكان الي حابب تكون فيه الصورة بعدين حط رابط
الصورة داخل المستطيل الي يطلعلك بعد الضغط على الاشارة رقم (9)
والرابط ممكن تجيبو عن طريق رفع الصورة الي حابب تحطها على مواقع الرفع

رقم
(10) : لإلغاء تنسيق على نص يعني لو انت كنت عامل حركات على النص يعني حجم
الخط واللون والخط وعايز تشيله : علم النص الي عايز تشيل عنو التنسيق
واضغط على الاشارة رقم(10)

رقم
(11): شكل الخط : الي هو يعني نوع الخط يعني في انواع كتيرة للخط الرقعة
والنسخ والكوفي والديواني بس هنا مكتوبة بالانجليزي بس انا بفضل خطين الي
هما (Arial-Arial Black) لانهم واضحين كتير وحجمهم كويس

رقم
(12): حجم الخط : اظن الكل عارف شو يعني وانا بفضل الحجوم (3-4) والباقي
الكبير ممكن تعلمو لو كنت عايز تنبه لشئ مهم في اخر الموضوع او اوله يعني
متل ما بتحب انت

رقم (13) : لون الخط اكيد الكل عارف شو يعني لون الخط
طريقة عمله : ما عليك الا تعلم النص الي عايزو بعدين اختار اللون المناسب ليك

رقم(14) :الرموز بس ما عليك الا تعلم بالمؤشر على المكان الي عايز عليه الرمز بعدين اضغط على الرمز

رقم (15) : للتراجع عن عمل قمت به يعني لو عملت شي وما عجبك وعايز ترجع خطوة لورا ما عليك غير تضغط على وحدة من الاشارة (15)

اما باقي الادوات ما 97% ما رح تحتاجوها فما في داعي ليها

الخطوة الاخيرة انك تضغط على عشان تشوف موضوع لو كان ناقصو شي او حاجة معمولة غلط ولو طلع كله تمام اضغط على

وحابب كمان اذكر حاجة

هي : طريقة تحرير مشاركة ليك بعد ما تنزلها على المنتدى

يعني مثلا نزلت موضوع وبالصدفة ولقيت في غلطة او عايز تضيف شي جديد للموضوع ما عليك غير

تضغط على الاشارة دي بتلاقيها في اخر الموضوع عند اقتباس بعدين رح يظهر ليك متل المشروح فوق

وان شاء الله تكون المعلومة وصلت للجميع

واي استفسار او شي مش واضح يا ريت تقولولي عشان اشرحلكو اياها

تحياتي للجميع وارجو الاستفادة والرد

الموضوع منقول لالامانة وشكرا

همسات
Admin
همسات

شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Empty
مُساهمةموضوع: كيف تعمل موضوع مميزوردمميز      شرح عمل موضوع فى المنتدى بالصور الحق اتعلم ازاى تعمل موضوع   Icon_minitimeالثلاثاء مارس 22, 2011 5:18 pm

اضافة موضوع مميز :

1- ابحث ان كنت لتنقل واكتب ان كنت كاتب عن موضوع تراه ذات أهميه تشعر انه يفيدك و يفيد الأعضاء و منتداك ....

2- اعلمى أختي الكريمه أن من يعمل مثقال ذره خيرا يره ... فابحث ماتجده يرضي ربك و نفسك ثم الناس .... لتأخذ حسنه و لكل زائر حسنه باذن الله ....

3- ابتعد عن المواضيع الطويلة لانهم مجرد رأيتها سوف يتفاجئ القارىء و لن يهتم به و لاننكر ان هناك من يحب القراءه ....

4- أضف بعض لمساتك السحريه على الموضوع كـالألوان او الصور، لتفتح نفس القارىء ....

5- ابدء موضوعك بموضوع يلفت الانتباه بعيدا عن الكذب او الخيال .... ابحث عن عنوان لموضوعك تكتبه يكون فيه تشويق تجذب به الزوار ....

6- هناك نقطه مهمه لماذا لا تنقل ان كنت من الناقلين .. لماذا لاتنقل موضوع قرئته عدة مرات ليس بالكوبي و البيست .... او اعد نسخ الموضوع و أضف بعض الاضافات كــ ( كوميديا ) لكي تجد من يقرأه ....

7- اعمل لنفسك ألف حساب .... قد تجد اختلاف في الاعمار .... ابحث عن موضوع تقريبا يشمل كل الاعمار ....

8- ابدء موضوعك بالبسمله و أضف بعض العبارات من عندك قبل نسخ او كتابة الموضوع .... ( يعني سولف مع نفسك لتشعر ان من يقرئ سوف يضحك )

9- لا تنقل موضوع تعتبره أفضل و أروع موضوع في المنتدى .... هل تعلم من أين مصدره ..! هل مصدره صحيح ..؟! هل تعلم ان كاتبه الحقيقي عندما كتبه كان صادقا ..؟! او الجريدة الفلانيه كانت صادقه ..؟!

إضافة رداً مميز :

1- هل تعلمى اختي ان ردك على أختكى في موضوعه قد يزرع البسمه على شفاته ..

2 هل تعلم انه كلما اضاف موضوع سوف يتوقعك أول من يرد عليه....

3- اقرأ الموضوع بامعان اذا رغبت في ذلك و لن تجد احد يجبرك ....

4- اضف بداية ردك بتحية الاسلام ( السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ) ....

5- ابحث عن الكلمات التي تناسب الموضوع.... لكي يشعر راعي الموضوع انك قرأت موضوعه....

6- لا تكتب مثل مايكتب أخاك في رده ابحث عن معاني جيده ابحث عن اسلوب راقي ....

7- لا تقل انه موضوع تافه ولا تقل لا أحب مثل هذه المواضيع .... انما أشكر تعبه فقط ....

8- عند قرائتك للموضوع وجدت أخطاء أو وجدت شيئا أثار غضبك لا تنفجر في ردك .... ابعث رساله لصاحب الموضوع و قل ما لديك ....

9- ان أعجبك الموضوع حاول ان تجعل أخاك يقرأه او ضع بعض الدعايه له ....

10- لا تحبط أخاك بالمشاهده و عدم ردك على موضوعه .... انه ينتظر ولو بكلمة شكرا
مع شكري لصاحب هذا الموضوع

صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» كيف تعمل موضوع مميزوردمميز
» موضوع: فيلم زائر الفجر للبالغين +18 فقط
» موضوع: الفيلم العربي حبيبه غيري للكبار فقط فوق 18 سنه